14309 nagrań 895 konferencji 3767 wykładowców Zrealizuj voucher

Uzyskaj dostęp do najwyższej jakości wiedzy medycznej. Zarejestruj się »

  Analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych na północno-wschodnim Mazowszu

Autor: Alicja Palczewska1 1 - Stowarzyszenie Pielęgniarek i Położnych na Rzecz Promocji Zawodu i Praw Kobiet OAZA w Ostrołęce

Abstrakt

Wstęp. Stowarzyszenie Pielęgniarek i Położnych na Rzecz Promocji Zawodu i Praw Kobiet OAZA zrealizowało w 2007 roku współfinansowany przez Unię Europejską oraz budżet państwa projekt: Kształcenie podyplomowe dla pielęgniarek i położnych. Z bezpłatnych szkoleń skorzystało 116 pielęgniarek i pożołnych.  

Cel pracy. Celem pracy było dokonanie oceny jakoci kształcenia podyplomowego oraz czynników motywujących do podejmowania czynnego uczestnictwa w szkoleniach.

Materiał i metody. Do przeprowadzenia badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystanym autorskich kwestionariuszy ankiety. W ocenie czynników motywacyjnych wzięło udział 179 osób, natomiast w ewaluacji jakoci kształcenia 116.

Wyniki i wnioski. W pracy przedstawiono analizę czynników motywacyjnych osób chętnych do uczestnictwa w różnych formach szkoleń podyplomowych, a także dokonano oceny jakoci kształcenia na podstawie ankiet ewaluacyjnych, wypełnionych przez uczestników po ukończeniu kursów. Wyniki badań wskazują na różne rodzaje motywacji do podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pielęgniarki i położne. Istotna jest także ocena realizacji szkoleń, a przedstawiony materiał badawczy może posłużyć organizatorom kształcenia jako pomysł do  wykorzystania narzędzi do oceny jakoci podejmowanych działań.

Problemy Pielęgniarstwa 2008; 16 (3): 285-292

 

Introduction. The Association of Nurses and Midwives for the Promotion of the Profession and Women s Rights OAZA organized in year 2007 a project called: «Postgraduate Education of Nurses and Midwives, which was co-financed by the European Union and the state budget. 116 nurses and midwives took part in the cost-free trainings.

Aim. The objective of the paper was to evaluate the quality of postgraduate education and the factors that encourage participation in courses.

Material and methods. A diagnostic survey with author questionnaires was used to conduct the research. 179 participants evaluated motivating factors and 116 the quality of the courses.

Results and conclusions. The research presents the analysis of the factors that encourage participation in various forms of postgraduate education as well as the evaluation of the quality of the courses. The opinion was based on the questionnaires filled up by the participants at the end of the training. The results indicate a variety of factors that influence on nurses and midwives to increase their professional qualifications. The evaluation of the realization of the courses is also important, and the presented research may serve for education organizers as an example of how they could use tools to evaluate the quality of their activities.

Nursing Topics 2008; 16 (3): 285-292

Wydane przez: Via Medica
Język: polski
Profil: pielęgniarstwo

Rodzaj: Artykuł, Dostęp: Dla wszystkich, Odpłatność: Darmowe