14304 nagrania 895 konferencji 3767 wykładowców Zrealizuj voucher

Uzyskaj dostęp do najwyższej jakości wiedzy medycznej. Zarejestruj się »

  Koncepcje cierpienia w poglądach studentów pielęgniarstwa

Autorzy: Zbigniew Kopański1, Krystyna Florek-Tarczoń2 1 - Wydział Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
2 - Instytut Ochrony Zdrowia, Zakład Pielęgniarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie

Abstrakt

Wstęp. Aktualne przemiany społeczne mają wpływ na kształtowanie postaw studentów kierunku pielęgniarstwa wobec rzeczywistości cierpienia. W przyszłości to oni będą sprawować profesjonalną opiekę nad osobami cierpiącymi i nieuleczalnie chorymi.  

Cel pracy. Waga problemu skłoniła autorów do podjęcia badań, których celem jest poznanie wpływu studiowania na stosunek studentów do cierpienia, wyrażający się w określaniu przez nich własnych poglądów na koncepcje dotyczące tego problemu.

Materiał i metody. Prospektywnymi badaniami psychologicznymi objęto 43 studentów I roku, 39 studentów II roku, 70 studentów III roku — razem 152 studentów kierunku pielęgniarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie (studia licencjackie). Badania zostały przeprowadzone w latach 2006–2007. Wszyscy studenci byli poddani identycznym badaniom psychologicznym opartym na Kwestionariuszu Postaw Wobec Cierpienia opracowanym przez pracowników  Katedry Psychologii Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.

Wyniki. W badaniach wykazano, że studenci I, II i III roku uwzględniają w koncepcji cierpienia  pytanie o sens życia: I rok — 87% studentów, II rok — 82% studentów, III rok — 70%, a także aspekt wiary w poszukiwaniu sensu cierpienia (czyli znak Boży i mała cząstka Chrystusa): I rok — 74%, II rok — 48% III rok — 36% studentów. Zarówno studenci I, jak i III roku nie podkreślili w swoich koncepcjach wagi tajemnicy cierpienia. Studenci II roku bardzo wysoko, bo aż w 79%, w rangowanych pytaniach, na trzeciej pozycji uwzględnili ten bardzo ważny aspekt cierpienia.

Wnioski. Wnioskiem wynikającym z przeprowadzonych badań jest stwierdzenie, że bezpośrednie obcowanie studentów w procesie wychowania i kształcenia z rzeczywistością cierpienia człowieka modyfikuje i wpływa na ich poglądy, jednak najsilniejszy wpływ mają dotychczasowe wychowanie oraz religia.

Problemy Pielęgniarstwa 2008; 16 (4): 359–363

 

Introduction. The current social transformation has had an impact on creating the nursing students’ attitude towards the reality of suffering. In the future they are perceived to realize the professional care to suffering and incurable patients.

Aim. The matter of that problem has determined the author of this publication to undertake research which main aim is to value the relation between studying and suffering in students’ point of view.

Material and methods. 43 students of the first year, 39 of the second year and 70 students of third year took part in the perspective psychological examination. All students — together 152 studying in Higher Vocational School in Tarnów, Nursing Department, extramural studies. All students were exposed to the identical psychological study based on the Questionnaire of Attitude Towards  Suffering which was worked out by Psychology Department PAT in Cracow.

Results. The survey showed that students of I, II and III year took into account the question  of the meaning of life in the concept of suffering (87% students of I year, 82 % students of II year, 70% students of III year), and furthermore the aspect of faith in searching for the sense of suffering, e.g. the sign of God and small amount of Christ (74% students of I year, 48% students of II year, 36% students of III year). Both students of I and III year did not highlight the importance of the mystery of suffering in their concepts. On the other hand, students of II year stressed out that aspect of  suffering on the 3rd position.

Conclusions. The direct students’ intercourse in the process of upbringing and education with the reality of man’s suffering modifies and  has a huge impact on their opinions, but the most powerful influence has hitherto education and religion.

Nursing Topics 2008; 16 (4): 359–363 

Wydane przez: Via Medica
Język: polski
Profil: pielęgniarstwo

Rodzaj: Artykuł, Dostęp: Dla wszystkich, Odpłatność: Darmowe