14294 nagrania 894 konferencje 3764 wykładowców Zrealizuj voucher

Uzyskaj dostęp do najwyższej jakości wiedzy medycznej. Zarejestruj się »

  Stan wiedzy na temat Kodeksu Etyki Zawodowej wśród pielęgniarek i położnych

Autorzy: Bożena Mroczek1, Alina Kędzia2, Magdalena Trzaszczka1, Anna Szwala1, Agnieszka Mosiejczuk1, Urszula Urban1, Anna Waś1, Magdalena Tomczuk1 1 - Samodzielna Pracownia Pielęgniarstwa Rodzinnego Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie
2 - Zakład Historii Medycyny i Etyki Lekarskiej Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie

Abstrakt

Wstęp. Etyka zawodowa ,,jest zespołem zasad i norm, które określają poprawny z moralnego punktu widzenia sposób zachowania się i postępowania przedstawicieli określonej grupy zawodowej. Uporządkowany i zapisany zespół norm etyki zawodowej to kodeks etyki zawodowej”. Aby móc dokonać słusznego wyboru, każda pielęgniarka powinna znać Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej. Wdrażanie reguł prawnych wskazuje na najlepsze przygotowanie dotyczące wiedzy  teoretycznej i praktycznej niezbędnej do profesjonalnego wykonywania zawodu.  

Cel pracy. Celem pracy było poznanie stanu wiedzy na temat Kodeksu Etyki wśród  studentów Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie.

Materiał i metody. Grupę badaną stanowiło 88 studentów Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. Badanie przeprowadzono wśród studentów I roku niestacjonarnych studiów magisterskich (31 osób), I roku stacjonarnych studiów magisterskich (18 osób) oraz tak  zwanych studiów „pomostowych” (39 osób). W badaniach wykorzystano ankietę skonstruowaną przez jedną z autorek pracy. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej.

Wyniki i wnioski. W pytaniu dotyczącym częstości pojawiania się wątpliwości etycznych 46 pielęgniarek odpowiedziało, że pojawiają się bardzo rzadko, u 29 pielęgniarek pojawiają się kilka razy w miesiącu, 7 nie zetknęło się z takim problemem, zaś 6 pielęgniarek odpowiedziało, że zdarza się to kilka razy w tygodniu. Respondentów zapytano, czy czują potrzebę organizowania szkoleń, konferencji, kursów na tematy etyczne. Znaczna część (77%) widzi potrzebę organizowania takich spotkań z udziałem filozofów, etyków, osób duchowych czy socjologów, 9% wykazuje taką chęć jedynie w gronie pielęgniarek na szkoleniach zakładowych, zaś 7% twierdzi, że spotkania tego typu powinny odbywać się, ale jedynie w kręgu pracowników danego oddziału/przychodni. Natomiast 6% zupełnie nie widzi takiej potrzeby.

Problemy Pielęgniarstwa 2008; 16 (4): 369–373

 

Introduction. Professional ethics „is a system of rules and norms which provide an exemplary, from the moral point of view, way of behaviour of a given professional group’s representatives. This ordered and written down system of professional ethics norms is a code of professional ethics”. To be able to make a right choice, each nurse should know The Professional Code of Ethics for Nurses and Midwives. Imposing the rules of law points to the best theoretical and practical preparation  indispensable to performing the profession competently and efficiently.

Aim. The aim of the paper was to obtain some information about the level of knowledge of the code of ethics among nurses and midwives of the Pomeranian Medical Academy in Szczecin.

Material and methods. The research group consisted of 88 Pomeranian Medical Academy students from Szczecin. The research was conducted among 31 I year MA extra-mural students, 18 I year MA daily students and among 39  complementary studies students. A questionnaire designed by one of the authors of the paper was filled in. The obtained results from the questionnaire were used in the  tatistical analysis.

Results and conclusions. In the question about the frequency of feeling ethical doubts, 46 nurses said they had them very rarely, 29 nurses felt them a few times a month, 7 nurses did not have them and 6 nurses claimed they voiced ethical doubts a few times a week. The respondents were also asked if they had a need of organizing workshops, conferences or courses on ethical aspects. A huge majority of them (77%) said they had a need of organizing such workshops with philosophers, ethicists, priests or sociologists. Next, 9% of respondents had that need only in nurses« circles during hospital workshops and 7% thought that these workshops should be organized only in the circle of medical department workers or clinic ones. Finally, 6% of students admitted they did not have such a need at all.

Nursing Topics 2008; 16 (4): 369–373

Wydane przez: Via Medica
Język: polski
Profil: pielęgniarstwo

Rodzaj: Artykuł, Dostęp: Dla wszystkich, Odpłatność: Darmowe